۱۴ نكته برای تغذیه مناسب در دوران نقاهت مبتلایان كرونا

۱۴ نكته برای تغذیه مناسب در دوران نقاهت مبتلایان كرونا تغذیه مناسب نقش مهمی در پیشگیری و کنترل بیماریهای واگیر نظیر کووید19، سل و... دارد. با پیروی از یک الگوی صحیح غذایی که همه نیازهای تغذیه ای فرد را تامین کند، می توان از شدت بیماریها و عوارض ناشی از آنها در دوران نقاهت بیماری جلوگیری کرد.


به گزارش رژیم آسان به نقل از ایسنا و بنابر اعلام وزارت بهداشت، نکات زیر، ۱۴ سفارش تغذیه ای برای دوران نقاهت کووید۱۹ است که با رعایت آنها می توان آثار بیماری بر بدن را کاهش داد:
_ تامین مقادیر زیاد مایعات همچون آب، آب میوه تازه طبیعی (آب هندوانه، آب پرتقال، آب سیب و... و آب سبزی های تازه طبیعی مانند آب کرفس، آب هویج، آب گوجه فرنگی و... چای کم رنگ، آب گوشت یا آب مرغ. مایعات باید به میزان حداقل ۸ لیوان در روز بمنظور رقیق کردن ترشحات مجاری هوایی استفاده گردد.
_ مصرف انواع سوپ داغ مانند سوپ سبزیجات، جو، بلغور، جو دوسر و... و آش های سبک مانند آش برنج، آش جو، آش سبزیجات و...
_ مصرف روزانه میوه و سبزی تازه ( کاهو، کلم، سبزی خوردن و...) یا سبزیجات آبپز بصورت دورچین غذا برای تحریک اشتها و تامین ریزمغذی های لازم
_ استفاده از مقادیر زیاد منابع غذایی ویتامین A( که سبب حفاظ یکپارچگی مخاط تنفسی می شود) مانند زرده تخم مرغ، گوشت، ماهی، جگر و میوه ها و سبزی های زرد و نارنجی و قرمز و سبز و بنفش همچون کدو حلوایی، هویج، فلفل دلمه ای، برگ های تیره رنگ کاهو، اسفناج، مرکبات، کلم و...
_ استفاده از منابع غذایی ویتامین C (به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی آن (مانند مرکبات و سبزیجات، آب تازه میوه ها و سبزی ها، آب نارنج یا لیمو ترش تازه همراه غذا و سالاد که سبب افزایش اشتها نیز می شوند).
_ استفاده از منابع غذایی پروتئین، روی، آهن و سلنیوم (که تقویت کننده سیستم ایمنی هستند مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماهی و میگو، حبوبات، غلات کامل، انواع مغز دانه ها مانند بادام، گردو، پسته، فندق و...) و خشاکبار حداقل دو وعده در روز
_ استفاده از منابع کربوهیدرات پیچیده و نشاسته ای همچون برنج، سیب زمینی و نان سبوسدار در وعده های غذایی روزانه
_ استفاده از روغن های گیاهی شامل آفتابگردان، سویا، پنبه دانه، زیتون، کنجد، کلزا بمنظور تامین قسمتی از انرژی مورد نیاز روزانه و تامین تعدادی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین های محلول در چربی در تهیه غذا
_ استفاده از شربت عسل برای تقویت سیستم ایمنی و مهار سرفه
_ استفاده از زردچوبه در تهیه غذا، به سبب خاصیت ضد التهاب آن
_ افزودن سیر و پیاز تازه و زنجبیل به غذاها، بمنظور تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن
_ استفاده از زنجبیل یا موز در مواردی که حالت تهوع وجود دارد
_ افزودن مقداری پودر سبوس خوراکی (برنج یا گندم) فراوری و تخمیر شده و استاندارد به غذاهایی همچون آش، سوپ یا سالاد برای جلوگیری از یبوست
_ مصرف منظم صبحانه و دو تا سه میان وعده برای تامین بهتر انرژی و ریز مغذی های مورد نیاز



1400/02/09
20:52:21
5.0 / 5
174
تگهای خبر: بیمار , بیماری , تخم مرغ , تغذیه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
رژیم آسان - easy Diet
easydiet.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رژیم آسان محفوظ است

رژیم آسان

رژیم غذایی لاغری آسان