در پژوهشگاه رویان محقق شد

شبیه سازی تخمدان مصنوعی در مدل حیوانی

شبیه سازی تخمدان مصنوعی در مدل حیوانی به گزارش رژیم آسان عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان درباره میزان پیشرفت طرح تحقیقاتی ساخت تخمدان مصنوعی در پژوهشگاه رویان اظهار داشت: ما توانستیم ساختار تخمدان مصنوعی و رشد تخمك را تا مرحله بلوغ در مرحله آزمایشگاه و حتی در بدن هم شبیه سازی نماییم ولی این شبیه سازی در موش رخ داده و برای مدل انسانی هنوز در دنیا شبیه سازی انجام نشده است.


دكتر روح الله فتحی در گفت و گو با ایسنا، با بیان این كه در ساخت تخمدان مصنوعی به وسیله مهندسی بافت، شرایط و ساختار تخمدان شبیه سازی می شود اظهار داشت: این شبیه سازی به شكلی است كه همان ساختار بافت تخمدان در محیط آزمایشگاه بوسیله مواد دیگری بازسازی می شود و در درون آن تخمك نابالغ، بالغ می شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان درباره طرح تحقیقاتی تولید تخمدان مصنوعی اظهار داشت: تخمدان و تخمك مصنوعی را نباید چیزی جدا از بافت ها و سلول های جنسی تصور كرد. تخمدان مصنوعی یعنی این كه پروسه ایجاد یك تخمك بالغ خارج از بدن انجام می شود در واقع شرایطی ایجاد می شود كه در خارج از بدن تخمك بالغ ایجاد می شود.
وی اضافه كرد: شیمی درمانی منجر به لطمه به بافت تخمدان می شود. پیش از این كه بیماران مبتلا به سرطان شیمی درمانی انجام دهند سفارش می نماییم بافت تخمدان را در بانك تخمدان به روش انجماد نگهداری كنند. باید از این بافتی كه در بانك تخمدان ذخیره می شود تخمك بالغ گرفته شود كه با اسپرم لقاح داده شود و جنین گرفته شود. گرفتن تخمك بالغ از این بافت خیلی راحت نیست. ما یا باید این بافت را باردیگر به بدن بیمار پیوند بزنیم یا در محیط آزمایشگاه از آن تخمك بالغ بگیریم كه به روش دوم ساخت تخمدان مصنوعی گفته می شود.
معاون آموزشی پژوهشگاه رویان افزود: نحوه بالغ كردن و رسیدن به تخمك بالغ در محیط آزمایشگاه كار بسیار سختی است و در دنیا هنوز بر روی این طرح كار می كنند. ساخت تخمدان مصنوعی و گرفتن تخمك در مدل انسانی هنوز جواب های كامل و دقیقی نداده است.
فتحی درباره میزان پیشرفت این طرح تحقیقاتی در پژوهشگاه رویان اظهار داشت: ما توانستیم ساختار تخمدان مصنوعی و رشد تخمك را تا مرحله بلوغ در مرحله آزمایشگاه و حتی در بدن هم شبیه سازی نماییم ولی این شبیه سازی در موش رخ داده و برای مدل انسانی هنوز در دنیا شبیه سازی انجام نشده است. در حوزه درمان تنها روشی كه الان در دنیا پاسخ داده پیوند بافت تخمدان است. در ایران تنها موسسه ای كه این كار را انجام داده پژوهشگاه رویان بوده است. دو سال پیش برای اولین بار پیوند بافت تخمدان انجام شده كه پاسخ نگرفتیم و سه ماه قبل نیز برای دومین بار این پیوند انجام شد كه امیدواریم پاسخ خوبی بگیریم.




منبع:

1398/06/27
14:34:51
5.0 / 5
4607
تگهای خبر: آموزش , بیمار , تولید , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
رژیم آسان - easy Diet
easydiet.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رژیم آسان محفوظ است

رژیم آسان

رژیم غذایی لاغری آسان