چاپ كتبی به خط بریل در حوزه سلامت در تبریز

چاپ كتبی به خط بریل در حوزه سلامت در تبریز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی تبریز از تدوین و چاپ دو كتاب به خط بریل با عنوان های «خود مراقبتی» و «خطر سنجی قلبی، عروقی و سرطان» برای اولین باردر تبریز اطلاع داد.


«عباسعلی درستی» در گفت وگو با ایسنا، با بیان این كه كتاب های «خود مراقبتی» و «خطر سنجی قلبی، عروقی و سرطان» برای اولین بار به خط بریل در تبریز به چاپ رسیده است، اظهار نمود: این كتاب ها در جهت رسالت سازمانی مركز بهداشت و درمان و آموزش پزشكی جهت ارتقای سطح سواد سلامت نابینایان تهیه شده است.
وی با تاكید بر این كه سازمان جهانی بهداشت ارتقای سطح سواد سلامت را جزو مولفه های تأثیرگذار در جامعه اعلام نموده است، اضافه كرد: با عنایت به این كه سیستم بهداشت و درمان متولی و تأمین كننده ی سلامت مردم در كشور بوده، از این رو چاپ بسته های آموزشی مختلف برای آموزش و ارتقای سطح سواد سلامت مردم در حوزه ی سلامت و بهداشت مورد توجه این معاونت بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی تبریز با بیان این كه بسته های آموزشی باید مورد استفاده ی آحاد مردم قرار گیرد، اظهار داشت: با عنایت به این كه نابینایان هم قشری از جامعه هستند، از این رو باید از بسته های آموزشی سلامت برخوردار شوند.

درستی با اشاره به این كه 500 هزار نفر دچار صدمه هایی نابینایی و قریب به 150 هزار نفر در كشور نابینای مطلق هستند، اضافه كرد: با عنایت به این كه در مدارس و كتابخانه های كشور، بسته های سلامت جهت ارتقای سطح سواد افراد نابینا وجود نداشت، برهمین اساس آقای علیزاده با همكاری دفتر آموزش وزارتخانه این بسته ها را تحت عنوان كتاب های خود مراقبتی و خطرسنجی قلبی و سرطان به خط بریل به چاپ رسیده اند تا نابینایان از خدمات آن بهره مند شوند.

وی با بیان این كه كتاب خود مراقبتی در پنج جلد و كتاب خطرسنجی قلبی و مغزی و سرطان در دو جلد با خط بریل برای افراد نابینا تنظیم شده است، اظهار نمود: با عنایت به این كه كتاب خود مراقبتی در قالب خود مراقبتی های فردی، اجتماعی و سازمانی اقشار مختلف جامعه را در حوزه ی سلامت توانمند می كند در نتیجه وجود این كتاب ها در جامعه برای افراد نابینا هم الزامی است.
كارشناس مسئول آموزش بهداشت هم در گفت وگو با ایسنا، با بیان این كه برنامه های خود مراقبتی جزو پنجمین برنامه ملی طرح سلامت خود مراقبتی است، اظهار نمود: در این برنامه ما باید كل جمعیت كشور تحت پوشش قرار گیرد اما قشر نابینای كشور در این حوزه مورد غفلت قرار گرفته است، از همین رو طی پروسه ای در تیر ماه سال 96، كتاب های اصلی سلامت را به خط بریل تبدیل كردیم تا مورد استفاده ی افراد نابینا قرار گیرد.
«توفیق علیزاده» با اشاره به این كه 100 نسخه از هركدام از كتاب ها به خط بریل برای افراد نابینا آماده شده است، اظهار داشت: تابحال چندین نسخه در مراكز كتابخانه ها و مدارس نابینایان استان ارسال شده و افرادی كه دارای سواد خواندن و نوشتن خط بریل و هشت كلاس سواد باشند، می توانند از این كتاب ها استفاده كنند.
وی از چاپ كتاب های سلامت مختص نابینایان برای اولین بار در تبریز اطلاع داد و اظهار داشت: با عنایت به این كه آمار روشندلان در آذربایجان شرقی برابر با سه هزار و 593 نفر است، چاپ این كتاب ها می تواند نقش موثری در ارتقای سطح سواد سلامت نابینایان داشته باشد.
وی با اشاره به این كه این كتاب ها با همكاری كتابخانه مركزی استان و معاونت بهداشت به چاپ رسیده است، اظهار داشت: با عنایت به این كه چاپ و صحافی این كتاب ها دشوار بوده از همین رو زمان طولانی برای چاپ آن لازم است و ما با استفاده از امكانات كتابخانه مركزی تبریز، توانستیم كتاب های معمولی در حوزه ی سلامت را به خط بریل چاپ كنیم و هم اكنون هم نسخه ای از این كتاب ها را به سازمان جهانی بهداشت ارسال می كنیم.



 

1396/09/12
23:46:58
5.0 / 5
5323
تگهای خبر: درمان , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
رژیم آسان - easy Diet
easydiet.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رژیم آسان محفوظ است

رژیم آسان

رژیم غذایی لاغری آسان