تولید قطعات پركاربردترین ارتزهای توانبخشی در دانشگاه علوم بهزیستی

تولید قطعات پركاربردترین ارتزهای توانبخشی در دانشگاه علوم بهزیستی رژیم آسان: محققان یكی از شركت های فناور وابسته به مركز رشد فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برای آغازین بار در كشور موفق به طراحی و تولید قطعات مربوط به ساخت پركاربردترین ارتزهای توانبخشی شدند.


به گزارش رژیم آسان به نقل از ایسنا، مهندس رضا وهاب كاشانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و مدیرعامل این شركت فناور در این باره اظهار داشت: طراحی و تولید این قطعات كه در ساخت بریس های مربوط به ستون فقرات، زانو، مچ پا و مچ دست كاربرد دارند، در قالب اجرای فاز اول پروژه طراحی و ساخت مجموعه اجزای حمایتی – ساختاری و عملكردی جهت تلفیق و تولید ارتزهای به روز انجام شده است.
وی ادامه داد: الان در فاز اول این پروژه، چهار مجموعه از قطعات (لولاها، قفل ها و قطعات واصل بین قسمت های مختلف بریس ها) كه مورد نیاز در ساخت بریس و ارتزهای توانبخشی است، طراحی و تولید شده و در فاز دوم پروژه باز چهار مجموعه دیگر از قطعات برای بریس هایی كه برای بیماران و توانخواهان بكار می روند، طراحی و ایجاد می شود.
به قول وهاب كاشانی، قبلا این قطعات از خارج كشور و با هزینه بالایی وارد می شدند كه علاوه بر خروج ارز، واردات آنها با مشكلاتی باز همراه بود، اما الان با طراحی و ساخت این قطعات در داخل كشور، آن هم با حدود یك دهم هزینه تهیه قطعات خارجی، ضمن آنكه صرفه جویی ارزی شده است، كیفیت لازم برای قطعات مورد استفاده در ارتزهای توانبخشی، كاملا حفظ شده و یا حتی كیفیت آنها ارتقاء یافته است.
وی در بیان دلیل این ادعا كه قطعات تولیدشده مربوط به پركاربردترین ارتزهای توانبخشی هستند، اظهار داشت: مجموعه ای از قطعات ارتز "لیونایز lyonnais " همچون قطعات طراحی و تولید شده است كه شامل ۱۴ قطعه لولایی، قفل ها و اتصالات میگردد و مورد استفاده در ساخت بریس لیونایز است.
مدیرعامل این شركت فناور اضافه كرد: این بریس كه برای ساخت آن نیاز به قطعات تولیدشده است، در درمان ارتزی انحرافات جانبی نوجوانانی بكار گرفته میگردد كه حداكثر راس انحراف در ناحیه مهره هشتم سینه ای آنان باشد.
وهاب كاشانی كه از سه سال پیش، برای آغازین بار مستقیما نسبت به طراحی و ساخت بریس لیونایز در ایران اقدام نموده است، اظهار نمود: این بریس، انحراف جانبی ستون فقرات و افزایش تحدب ستون فقرات در ناحیه سینه ای (درمان كنسرواتیو اسكولیوز و كایفوز) نوجوانان را درمان می كند و با عنایت به اثربخش بودن آن و مزایایی نظیر "نامشخص بودن بریس در زیر لباس، تنظیم راحت آن طی فرآیند پی گیری و مطابق با رشد جسمی فرد استفاده كننده، دوام و ثبات حین اعمال نیرو"، این نوع بریس می تواند در بسیاری موارد جایگزین بریس میلواكی باشد.
مدیرعامل این شركت وابسته به مركز رشد فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، درباب دیگر قطعات تولیدی این شركت اظهار داشت: قطعات ارتز " دنیس بروان" از دیگر قطعات تولیدی این شركت است كه در ساخت ارتز مربوطه بكار گرفته میگردد و قبل از تولید داخلی آن، از خارج كشور، وارد و هزینه هنگفتی بابت آن به تولیدكنندگان ارتز دنیس بروان تحمیل می شد.
وهاب كاشانی اضافه كرد: ارتز دنیس بروان برای نوزادانی كه دچار كلاپ فوت (پا چنبری) می شوند، استفاده میگردد كه با تشخیص به موقع می توان از همان بدو تولد تا سه سالگی برای كودك بهره برد تا به رفع مشكل منجر شود.
وی "نصب آسان اسپیلنت یا كفش روی ارتز، امكان تغییر و تصحیح فرم های مدنظر ارتزیست روی بریس و استواری مناسب هنگام پا زدن نوزاد درون آن" را همچون مزایای بریس "دنیس بروان" ذكر كرد.
وهاب كاشانی همین طور از "مفصل مدرج دو محور زانو " ساخت این شركت كه برای آغازین بار در ایران، طراحی شده و به تولید انبوه رسیده است، سخن گفت و اضافه كرد: این مفصل تولید شده، برای ساخت ارتزهای زانو استفاده میگردد و سبب تطابق حركتی بین مفصل مكانیكی و مفصل آناتومیكی شده و امكان تنظیم میزان رنج حركتی مفصل را به سادگی و به طور دقیق (با استفاده از پین های بكار رفته) فراهم می آورد.
وی با اشاره به اینكه این مفصل همین طور قابلیت نصب بر قطعه تصحیح كننده انحرافات جانبی زانو به دنباله استئوآرتریت را دارد، اضافه كرد: این مفصل باز با یك دهم هزینه قطعه خارجی، در داخل كشور ایجاد می شود كه تهیه قطعه ایرانی برای تولیدكنندگان ارتزهای زانو بسیار بصرفه خواهد بود.
وهاب كاشانی، "مفصل ایزوسنتریك ران" را به عنوان قطعه جدید دیگری كه اخیرا موفق به طراحی و تولید آن شده است، معرفی نمود و اظهار داشت: این مفصل در ساخت بریس برای افراد دچار ضایعه نخاعی بالای مهره دوازدهم سینه ای (T۱۲) بكار می رود و نصب آن روی بریس افرادی كه از اندام فوقانی سالم و قوی برخوردار باشند، امكان راه رفتن متقابل را فراهم می آورد (RGO).
وی به تولید انبوه این مفصل در كشور توسط این شركت اشاره نمود و توضیح داد: با نصب این مفصل روی بریس، فرد دچار ضایعه نخاعی با تكیه روی یك مفصل می تواند مفصل سمت مقابل را به حركت درآورد و بالعكس و به این ترتیب، دوباره با وسایل كمكی نظیر عصا و یا واكر راه برود.
مجری طرح، طراحی و ساخت چهار محصول و قطعه دیگر ارتزهای توانبخشی را در برنامه این شركت فناور و در قالب فاز دوم پروژه ساخت قطعات ارتزهای پركاربرد عنوان نمود و از این مجموعه، طراحی و ساخت "مچ بند محیطی" برای ارتز مچ دست را در حال اجرا خواند.
وهاب كاشانی اضافه كرد: این مچ بند، كنترل كننده مطمئن تری نسبت به دیگر مچ بندها است كه امیدوارم بتوانیم این ارتز را با استفاده از مواد اولیه سیلیكون ساخته و در اختیار بیماران و توانخواهان قرار دهیم.



1397/08/23
13:44:08
3.3 / 5
5255
تگهای خبر: بیمار , تولید , درمان , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
محمد جهانبازی:
بسیار عالی . خواستار تهیه قطعات میباشم . لطفا شماره تلفن واحد فروش
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
رژیم آسان - easy Diet
easydiet.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رژیم آسان محفوظ است

رژیم آسان

رژیم غذایی لاغری آسان