هزینه درمان ۸۰۰ هزار مصدوم ترافیکی روی دست نظام سلامت!

هزینه درمان ۸۰۰ هزار مصدوم ترافیکی روی دست نظام سلامت! به گزارش رژیم آسان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار داشت: برمبنای برآوردهای ارائه شده، علاوه بر حدود بیست هزار فوتی در سال، حوادث ترافیکی سالانه حدود پانصد تا هشتصد هزار مصدوم بجای می گذارد.


علیرضا رزاقی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد هزینه های هنگفتی که حوادث ترافیکی روی دست خانواده ها، وزارت بهداشت و سیستم سلامت کشور می گذارد اظهار داشت: مباحث ترافیکی یکی از معضلات سلامت عمومی و اقتصادی سیستم سلامت کشور است. در اولین مرحله بسیاری از بزرگواران در عرصه های مختلف خارج از سیستم سلامت ممکنست بگویند حوادث ترافیکی چه ارتباطی با سیستم سلامت دارد اما سیستم سلامت کشور بطور کلی برای تمام وقایع و حوادثی که سلامت انسان ها و سلامت جامعه را به خطر می اندازد به ویژه در حوادث ترافیکی ورود پیدا می کند. وی افزود: برمبنای برآوردهای ارائه شده، علاوه بر حدود بیست هزار فوتی در سال، حوادث ترافیکی سالانه حدود پانصد تا هشتصد هزار مصدوم بجای می گذارد و این مصدومین نیاز به خدمات درمانی دارند که سیستم سلامت متحمل هزینه های بسیار سنگینی می شود. متخصص ارتقای ایمنی راه اضافه کرد: نخستین رتبه مرگ و میر در کشور مربوط به حوزه بیماریهای قلبی عروقی است که میانگین سنی این آمار برای سنین بالا است. در عرصه حوادث ترافیکی تلفات ما از جوانان کشور است که به لحاظ اقتصادی کشور را به شدت متحمل هزینه می کند. در گزارشات ۲۰۲۳ و ۲۰۱۸ سازمان جهانی بهداشت اشاره شده است که تلفات حوادث ترافیکی به سنین پایین رسیده است و در آن گزارش گفته شده که از سن پنج سال تا بیست و نه سال شامل این تلفات حوادث ترافیکی می شوند. مضاف بر آن بیست هزار فوتی حدود پانزده تا بیست هزار نفر افرادی را داریم که گرفتار معلولیت می شوند.
وی ادامه داد: تمام این موارد روی خانواده ها و روی سیستم سلامت و در کل روی کشور هزینه های بسیار سنگینی را متحمل می شود. مضاف بر آن بیست هزار فوتی حدود پانزده تا بیست هزار نفر افرادی را داریم که گرفتار معلولیت می شوند. و تمام این موارد روی خانواده ها و روی سیستم سلامت و در کل روی کشور هزینه های بسیار سنگینی را متحمل می شود. رزاقی بیان کرد:: ضروریست تا بصورت ضربتی از شواهد داخلی خود یک برنامه ریزی نماییم برای پیش گیری از فجایع که در آینده ممکنست روبه روی ما باشد. ما از طرفی بحث جوانی جمعیت را داریم، جوانی جمعیت فقط زیاد شدن نسل نیست بلکه نگه داشتن و رشد پیدا کردن این نسل برای ساختن نسل بعد خود مسئله خیلی مهم تر است. یکی از رسالت های سیستم سلامت حفظ و ارتقای سلامت است.
وی اذعان کرد: برآوردهای مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نشان میدهد ما سالانه در کشور چیزی حدود بین سه تا پنج درصد و در بعضی مطالعات شش تا هشت درصد معادل تولید ناخالصی داخلی کشور در اثر حوادث ترافیکی از بین می رود.
حوادث ترافیکی کشور ما در مقایسه با کشورهای دیگر در رتبه مطلوبی نیست رزاقی اظهار داشت: آمار تلفات در کشور ما بالا است. در دنیا رتبه یک تلفات نیستیم اما این وضعیت در شأن کشور ما نیست. وی افزود: در کشور ترکیه تلفات مرگ ومیرهای ناشی از تصادفات به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت شش تا هفت نفر است و در ایران این آمار حدود بیست تا بیست و یک نفر است. ما در چهارچوب جدول رتبه جهانی وضعیت خوبی نداریم و زمانی که ما مقالات علمی را می خواهیم گزارش دهیم خودمان ناراحتیم که چرا این ارقام اینقدر بالا است. عضو هیات علمی علوم پزشکی قزوین گفت: حوادثی که دنیا تجربه کرده و می توان آنرا کم کرد، چرا همچنان در کشور ما بالا است و این آمار در چهار و پنج سال اخیر روند صعودی در پیش داشته است. رزاقی اعلام نمود: یک سری اقدامات در کشور انجام شده است. تلاش سازمان های حقیقی و حقوقی را از نزدیک شاهد بوده ام اما بحث حوادث ترافیکی باید اراده ای قدرتمند و از جایگاه ریاست جمهوری داشته باشد. همین طور پیوست ایمنی ترافیک برای سازمان هایی که ارتباط مستقیم با حوادث ترافیکی دارند حداقل باید شکل گیرد. در وزارت راه ما کمیسیون راه های کشور و در وزارت کشور شورای عالی هماهنگی ترافیکی شهرهای کشور را داریم و هر ارگان به سهم خودش در این زمینه فعالیت می کند؛ اما این جدا کار کردن ها بیش از این که کمک کننده به حل مسئله باشد دارد لطمه می زند. وی اشاره داشت: ما نیازمند یکپارچگی اقدامات میان ارگان های مختلف در بحث حوادث ترافیکی هستیم. تمام ارگان ها دغدغه دارند و پای کار هستند اما باید یک برنامه کلی جامع نوشته شده اجرا شده و عملکرد سازمان ها مورد ارزشیابی قرار گیرد تا به نتیجه مد نظر برسد. همین طور در مردم مطالبه گری ایمنی را باید ایجاد نماییم، مردم مطالبه گری ایمنی از سامان ها نمی کنند. متخصص ارتقای ایمنی راه در آخر اشاره کرد: پیش گیری از حوادث ترافیکی یک مسئولیت اجتماعی مشترک برای همه ارگان ها و مردم در جامعه است و امروز نیاز به یک نگاه وسیع از جایگاه ریاست محترم جمهور برای ایجاد انسجام و هم افزایی بیشتر است که ارگان ها را با تعریف مسئولیت هر کدام در کنار هم قرار دهد و مطالبه آن مسئولیت ها از ارگان و مطالبه گری در مردم برای حل این مشکل ایجاد شود.


منبع:

1403/09/02
10:49:59
5.0 / 5
194
تگهای خبر: برنامه , بیمار , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
رژیم آسان - easy Diet
easydiet.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رژیم آسان محفوظ است

رژیم آسان

رژیم غذایی لاغری آسان