چهاردهم بهمن و تازه ترین خبرهای كرونائی استانها

چهاردهم بهمن و تازه ترین خبرهای كرونائی استانها ایرنا- ویروس عامل کووید19 همچنان پا به پای هموطنان گام برمی دارد تا در میانه هر غفلت و یا کوتاهی در اجرای شیوه نامه های بهداشتی، موج تازه ای از مبتلاشدن را به راه اندازد و بهار زندگی عزیزانمان را خزان کند؛ آیا کرونا یکسالگی ورودش به ایران را با موج چهارم شیوع جشن می گیرد؟


ماه ها تجربه حضور کرونا در استان های مختلف نشان داده است که قدرت و نفوذ آن به میزان رعایت تدابیر بهداشتی و سطح مسئولیت پذیری همگان بستگی دارد.
در حالی که مدتی پیش خیلی از استانها به مدد رعایت پروتکل ها به رنگ آبی کرونائی درآمدند، الان سفرهای بین شهری، جنب و جوش و ترددهای غیرضروری درون شهری در کمتر از دو ماه باقی مانده به نوروز ۱۴۰۰ بطور محسوس افزایش یافته و به موازات آن، شاهد شیب افزایشی مبتلاشدن به کرونا هستیم.
کرونا بوسیله عطسه، سرفه و حتی صحبت کردن فرد آلوده منتشر می شود و ذرات سبک تر ویروس تا ساعت ها در محیط پیرامون فرد آلوده باقی می ماند، بدین سبب خطر انتقال آن در اماکن سربسته و پر تجمع بیشتر و لازم است افراد تا جای ممکن از تردد غیرضروری در مراکز سربسته خودداری کرده و در صورت ضرورت فاصله فیزیکی را رعایت نمایند.
براساس آمار رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا حالا یک میلیون و ۴۳۱ هزار و ۴۱۶ نفر در کشور بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۲ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۸ هزار و ۱۱۰ نفر رسیده است.
به گفته سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، برمبنای آخرین تحلیل ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
وی ادامه داد: شهرستانهای های نارنجی در استانهای شمال و شامل آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، فریدونکنار، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران و صومعه سرا، رودسر و لاهیجان در گیلان هستند.
در تهران هم بگفته فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در این کلانشهر، از شروع هفته جاری شیب ملایم افزایش بیماران سرپایی و بستری کرونائی رصد شده، هر چند مرگ و میر کاهش پیدا کرده است.
کارشناسان معتقدند که کرونا همچنان هم راه است و الان فاصله گذاری اجتماعی و رعایت دستورالعمل های سفارش شده تنها راه پیش گیری از مبتلاشدن به این ویروس می باشد.
اما در استان اردبیل، نوسان رعایت پروتکل های مقابله با کرونا نگران کننده شده است و بگفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان، در مجموع رعایت پروتکل ها در بعضی مناطق و در میان برخی اقشار رضایت بخش نیست.
دکتر شهرام حبیب زاده اضافه کرد: وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان اردبیل آبی و زرد است و شواهد نشان میدهد که مردم وضعیت را عادی فرض کرده و کمتر از گذشته پروتکل ها را رعایت می کنند.
آمارهای کارشناسی تهیه شده توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز نشان می ‍دهد که میزان استفاده از ماسک در سطح استان از ۶۳ درصد به ۴۵ درصد رسیده و این وضعیت، مخاطره شیوع باردیگر کرونا را افزایش داده است.
آمار مراجعان سرپایی کرونا در سبزوار هم افزایش یافته است، وضعیتی که در صورت تداوم آن، این شهرستان در خراسان رضوی وارد اوج چهارم شیوع بیماری می شود.
این در حالیست که دی ماه امسال تعداد مراجعان سرپایی کرونا کاهش یافته بود اما از شروع بهمن ماه این تعداد با یک شیب ملایم رو به افزایش است.
بگفته علیرضا مسلم رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، در میان مراجعان سرپایی کرونا به اورژانس مرکز آموزشی درمانی واسعی در ماه جاری موارد مبتلاشدن به کرونا به صورت خانوادگی و گروه های سنی جوان تر مشاهده شده است.
وی ادامه داد: اگر توجه شهروندان به رعایت پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری، شرکت نکردن در دورهمی های خانوادگی و اجتماعات کمتر شود در اواخر بهمن ماه وضعیت شیوع ویروس کرونا در سبزوار بحرانی می شود.
تازه ترین خبرها از جنوب غرب خوزستان هم نشان میدهد که سیر مبتلاشدن به کرونا در این منطقه افزایشی شده و مبتلاشدن به کووید ۱۹ در شهرستان های آبادان، خرمشهر و شادگان نسبت به هفته گذشته بیشتر شده است.
در صورتیکه تنها راه در امان ماندن از مبتلاشدن به این بیماری مهلک استفاده حداکثری افراد از ماسک، دوری از اجتماعات و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است. کاهش استفاده از ماسک و رعایت نکردن موارد بهداشتی دلیل اصلی افزایش شمار مبتلایان در سه شهرستان خوزستان اعلام شده است.
علاوه بر آبادان، شهرستان های اهواز، امیدیه و مسجدسلیمان در استان خوزستان به وضعیت زرد کرونائی برگشته اند.
در استان گیلان، عادی انگاری و سهل انگاری در رعایت سفارش های بهداشتی پیشگیرانه، مبتلاشدن به کووید ۱۹را به میزان ۱۵ درصد در قیاس با هفته قبل افزایش داده است.
الان ۴۹۰ بیمار بستری مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های گیلان بستری هستند که از شروع هفته روند رو به رشدی دارد.
بگفته معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بازارها از مکان های بسیار خطرناک برای انتقال ویروس کرونا هستند و به سبب اینکه مردم و بازاریان نیاز به فعالیت و حضور در بازار دارند، نمی توان این مکان ها را تعطیل کرد اما دستورالعمل های بهداشتی باید بطور جدی رعایت شود.
در استان مازندران، فرماندار آمل میزان رعایت پروتکل های بهداشتی مردم این شهرستان را طبق آخرین براورد بهداشتی حدود ۸۰ درصد عنوان نمود و اظهار داشت: متاسفانه این میزان از رعایت پروتکل های بهداشتی و ماسک زنی برای مدیریت کرونا اصلاً قابل قبول نبوده و باید به بیش از ۹۵ درصد برسد.
علیرضا شریعت اضافه کرد: وضعیت نارنجی آمل بسیار شکننده و همانند آتش زیر خاکستر است که کوچک ترین عادی انگاری و سهل انگاری می تواند بار دیگر این شهرستان را به مرحله بحرانی وارد کند.
وی خستگی مردم از طولانی شدن شرایط کرونائی را علت اصلی عادی انگاری و بی میلی به رعایت پروتکل های بهداشتی در آمل دانست و گفت: اما واقعیت این است که ما هم اکنون درگیر بیماری کووید-۱۹ هستیم و راهی جز رعایت نکات بهداشت برای برون رفت از شرایط فعلی نیست.
شریعت، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در شهرستان را به طور متوسط ۲.۸ نفر در روز اعلام نمود و اضافه کرد: این میزان هم اکنون طی یک ۱۰ روز اخیر ثابت بوده که ناشی از محدودیت های سخت گیرانه ۲ هفته گذشته و همین طور همراهی خود مردم و کادر درمانی است.
این در حالی است که تعطیلی سه روزه منتهی به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، احتمال افزایش تردد مسافران غیربومی در سطح شهرهای استان مازندران را پررنگ کرده است.
بر این اساس، مردم استان مازندران که با گذشت یک ماه همچنان موج سوم کرونا را با وضعیت نارنجی و زرد کرونائی پشت سر می گذارند، خواهان تصویب ممنوع شدن ورود خودرو های غیربومی به این استان از طرف ستاد ملی مقابله با کرونا برای تعطیلات سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شدند.
در صورت تایید پیشنهاد ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا مازندران، ورود خودرو ها با پلاک غیربومی به شهرهای نارنجی و زرد این خطه شمال کشور ممنوع و جمعیت بومی دارای پلاک غیربومی نیز فقط می توانند با در دست داشتن کارت ملی استانی مجوز ورود و همین طور تردد در استان مازندران را دریافت نمایند.
احمد حسین زادگان استاندار و رئیس ستاد استانی مقابله با کرونا مازندران با بیان این خبر، اشاره کرد: قرارگیری طولانی مدت این استان در وضعیت قرمز و نارنجی و اجرای محدودیت های مرتبط، تاب آوری مردم به خصوص مشاغل سطح دو و سه را کاهش داده و عدم اجرای محدودیت ها آن هم در صورتیکه ما در وضعیت شکننده نارنجی و زرد قرار داریم، می تواند مشکلات ما را دوچندان کند.
بر طبق ارزیابی وزارت بهداشت و درمان که بوسیله اپلیکیشن ماسک در تاریخ نهم بهمن ماه سال جاری انجام شد، الان از ۲۲ شهرستان این خطه شمال کشور ۱۵ شهرستان در وضعیت رنگ بندی الگوی رنگ بندی کرونائی نارنجی و هفت شهرستان نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.
گزارش کرونائی
نیم خیز موج چهارم کرونا پشت دروازه عادی انگاری
ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی بوسیله دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی همچون علایم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز گرفتار بیماری خفیف می شوند.
جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که سبب افزایش سرایت، بیماری زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی های جدیدی را در جهان ایجاد کرده است.


1399/11/14
22:53:59
0.0 / 5
841
تگهای خبر: آموزش , بیمار , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
رژیم آسان - easy Diet
easydiet.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رژیم آسان محفوظ است

رژیم آسان

رژیم غذایی لاغری آسان