یك متخصص تغذیه:

تغذیه صحیح به كنترل استرس كمك می نماید

تغذیه صحیح به كنترل استرس كمك می نماید یك متخصص تغذیه، رژیم غذایی مناسب را راهبردی موثر در كنترل استرس عنوان نمود.



به گزارش رژیم آسان به نقل از مهر، مرجان عجمی، با اشاره به اینکه تغذیه صحیح می تواند کمک موثری برای کنترل استرس باشد، اظهار داشت: یک رژیم غذایی درست مبتنی بر سه اصل مهم تعادل، تنوع و البته میانه روی در دریافت گروه های غذایی مختلف است و علاوه بر رعایت این اصول کلی باید توجه داشت که نوشیدن آب کافی و فعالیت فیزیکی کافی می تواند تأثیر بسزایی در کاهش بروز استرس داشته باشد.
وی اضافه کرد: همینطور دریافت منابع غذایی حاوی ویتامین B۶، B۱۲ و فولات و پرهیز از دریافت منابع غذایی حاوی کافئین برای کاهش استرس و اضطراب مهم می باشد.
این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه دریافت غذا به صورت وعده های منظم و کوچک و با نمایه گلیسمی پایین به ثبات بیشتر قند خون کمک می نماید، اظهار نمود: توجه کنید که اختلالات قند خون و گرسنگی می تواند محرک ایجاد استرس و اضطراب باشد و در صورتیکه از منابع غذایی حاوی قند و شکر و یا کربوهیدرات های ساده به میزان زیاد در رژیم غذایی استفاده کنید، قند خون و به دنبال آن انسولین در خون افزوده می شود و سپس کاسته می شود.
عجمی توضیح داد: نوسانات سریع قند خون و به دنبال آن انسولین می تواند سبب ایجاد تغییرات در خلق و خو و رفتار شود و افراد احساس کنند که برای کاهش استرس خود احتیاج به شیرینی جات بیشتر دارند و این سیکل معیوب مرتبا تکرار شود؛ ازاین رو دریافت فیبر کافی، میوه و سبزیجات به جای قند و شکر و شیرینی جات و همینطور دریافت منابع حاوی پروتئین و چربی های سالم می تواند نوسانات قند خون را کمتر کند و به کاهش حس استرس و اضطراب کمک بیشتری کند.
وی با اشاره به اینکه مغزها و دانه ها، لوبیای سویا، گردو و روغن آفتابگردان حاوی اسیدهای چرب ضروری برای بدن هستند، بیان نمود: دریافت ماهی های چرب مثل سالمون و ساردین برای کاهش افسردگی و استرس می تواند مفید باشد و مصرف آن بخصوص در نوجوانی با عملکرد شناختی بهتر مغز در سال های بعدی زندگی همراه می باشد.
عجمی با اشاره به اینکه حبوبات از منابع خوب پروتئین است و در عین حال حاوی ریز مغذی های ضروری برای بدن است، عنوان کرد: ویتامین D یکی از ویتامی های مهم با عملکردهای بسیار در بدن است و کمبود آن می تواند با تغییرات خلق و خو در ارتباط باشد همینطور این ویتامین نقش مهمی در حفاظت از مغز و عملکرد صحیح ناقل های عصبی دارد و حتی بعنوان یک درمان کمکی برای آلزایمر می تواند مفید باشد.
این متخصص تغذیه افزود: مصرف جگر، ماهی، شیر و تخم مرغ می تواند به دریافت ویتامین D کمک نماید، اما راه اصلی تأمین آن سنتز از راه پوست و قرار گرفتن در مجاورت نور آفتاب است.
مدیر واحد ترجمان دانش و آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور، خاطرنشان کرد: پس به صورت کلی برای حفظ سلامتی و کاهش استرس و اضطراب تلاش کنید منابع حاوی قند و شکر مثل انواع شیرینی جات، آب میوه های سنتتیک، آب نبات، انواع نوشابه ها و نوشیدنی های حاوی قند و یا شکر را محدود کرده و به جای آن منابع حاوی فیبر، میوه و سبزی و غلات کامل و سبوسدار استفاده کنید تا نوسانات قند خون که یکی از عوامل ایجاد استرس است را به حداقل برسانید.
وی با اشاره به اینکه خیلی از افراد به مصرف قهوه و یا نوشیدنی های انرژی زا عادت دارند، تصریح کرد: مصرف زیاد کافئین فارغ از اینکه از چه منبع و یا منابعی باشد می تواند سبب تغییرات خلق و خو شود و به ایجاد استرس، اضطراب و حتی افسردگی کمک نماید.
عجمی با اشاره به اینکه برای کاهش دریافت کافئین، سفارش می شود قهوه را با چای سبز جایگزین کنید، اضافه کرد: چای سبز علاوه بر کافئین کمتر حاوی اسید آمینه ای به نام تیانین است که برای کاهش استرس و اضطراب مفید می باشد ؛ همینطور دریافت آب کافی و فعالیت فیزیکی روزانه به حفظ سلامتی و آرامش بیشتر کمک می نماید.



منبع:

1399/05/30
11:19:20
5.0 / 5
335
تگهای خبر: آموزش , تخم مرغ , تغذیه , چرب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
رژیم آسان - easy Diet
easydiet.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رژیم آسان محفوظ است

رژیم آسان

رژیم غذایی لاغری آسان