در سحر و افطار چه بخوریم؟

در سحر و افطار چه بخوریم؟ رژیم آسان: سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با تاكید بر لزوم مصرف وعده سحری در ماه رمضان، اظهار داشت: پرهیز از مصرف غذاهای تند، سرخ كرده و چرب در وعده سحر و كاهش فعالیت فیزیكی و ورزش به خصوص در ساعات گرم روز، از دیگر سفارش هایی است كه به كاهش تشنگی در طول روزه داری كمك می نماید.



به گزارش رژیم آسان به نقل از ایسنا، دكتر محمود خدادوست اضافه كرد: در چند سال اخیر مهم ترین سفارش ما در ماه رمضان، بیدار شدن در سحر و مصرف وعده سحری بوده است تا از بروز ضعف در روزه داران به سبب طولانی بودن روزها جلوگیری شود.

ایشان سپس اظهار داشت: با عنایت به تاكید حكمای طب ایرانی در خصوص خوردن غذا تنها هنگام وجود اشتهای صادق، به افرادی كه احساس بی اشتهایی در وعده سحر دارند، سفارش می شود افطاری را به صورت سبك و در حد نان و پنیر و سبزی یا گردو در نظر بگیرند و علاوه بر پرهیز از مصرف غذاهای سنگینی مانند حلیم، شله زرد، كله پاچه و آش كه در توان هضم معده در فصول گرم سال نیست، وعده شام را باز حذف و یا در حد خیلی كم و سبك میل كنند.

سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت بر لزوم خواب شبانه در ماه مبارك رمضان اصرار كرد و اظهار داشت: از آنجائیكه همواره سفارش شده كه بین زمان غذا خوردن تا خوابیدن، حداقل باید دو ساعت فاصله باشد و این فاصله بسته به نوع غذای مصرفی و نوع هضم در هر فرد متغیر است، باید برنامه غذایی در وعده افطار و یا شام را بر اساس آن تنظیم كرد.

وی اشاره كرد: آب ولرم، خرما و یا آب ولرم و یك قاشق عسل بهترین گزینه برای بازكردن روزه است. همین طور سفارش می شود در وعده افطار آب و مایعات سرد بعنوان نخستین انتخاب استفاده نشود.

خدادوست اضافه كرد: هنگام گرسنگی و ایجاد اشتهای واقعی، حرارت معده بالا می رود و آماده هضم غذا می شود كه با عنایت به ساعات طولانی روز و گرسنگی طولانی مدت در ماه رمضان، معده هنگام افطار در اوج حرارت خود قرار دارد و باید ماده ای را مصرف كرد كه هم مقداری حرارت معده را كم كند و به تعادل برساند و هم با كاهش ناگهانی آن، سبب اختلال در هضم غذای بعدی و بروز نفخ نشود.

وی، مصرف سبزی را در وعده افطار برای كمك به اجابت مزاج و پیشگیری از بروز یبوست بعنوان یكی از اشكالات شایع روزه داری، ضروری دانست و اشاره كرد: مصرف سبزی خام در سحری میزان عطش را در طول روز بالا می برد و بنا بر این بهتر است در این وعده غذایی از سبزیجات پخته استفاده گردد.

سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، همین طور نوشیدن تركیب عرق كاسنی و شاه تره را در وعده افطار و سحر برای پیشگیری از بروز تشنگی در طول روزه داری موثر دانست و اظهاركرد: می توان یك قاشق چای خوری تخم خرفه را در یك نعلبكی ریخت و دو قاشق غذاخوری دوغ به آن اضافه كرد تا به خود جذب كنند سپس تخم خرفه ها را باز به عرق كاسنی و شاه تره كه تركیبی معتدل و مقوی معده است، افزود تا اثر ضد عطش آنرا افزایش دهد.

وی، از مصرف فالوده خیار و سنكجبین یا هندوانه و سكنجبین كه از مخلوط رنده شده هر یك از این میوه ها با سكنجبین به دست می آید، بعنوان دیگر سفارش مناسب برای رفع تشنگی در ماه رمضان یاد كرد و اظهار داشت: پرهیز از مصرف غذاهای تند، سرخ كرده و چرب در وعده سحر و كاهش فعالیت فیزیكی و ورزش، به خصوص در ساعات گرم روز از دیگر سفارش هایی است كه به كاهش تشنگی در طول روزه داری كمك می نماید.

بنابر اعلام وبدا، خدادوست با تاكید بر منع حكمای طب ایرانی از خوابیدن در طول روز، به غیر از روزهای طولانی فصل تابستان كه خوابیدن پیش از ناهار با اصطلاح «خواب قیلوله» سفارش شده است، درباب خوابیدن در ایام ماه رمضان اظهار داشت: به سبب روزه داری و نخوردن غذا در ماه مبارك رمضان، خوابیدن در طول روز برای تقویت قوای بدنی و بازگرداندن رطوبت به بدن به خصوص در افرادی كه زیاد تشنه می شوند، سفارش می شود اما باید توجه داشت كه زمان آن هنگام غروب آفتاب و هنگام افطار نباشد.




1398/02/20
22:07:44
5.0 / 5
80
تگهای خبر: چرب , خواب , سبزیجات , طب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
رژیم آسان - easy Diet
easydiet.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رژیم آسان محفوظ است

رژیم آسان

رژیم غذایی لاغری آسان