غذاهای پروبیوتیك چه فایده ای برای بدن دارند؟

غذاهای پروبیوتیك چه فایده ای برای بدن دارند؟ رژیم آسان: پروبیوتیك ها، باكتری های مفیدی هستند كه سیستم گوارش را با كنترل و پیشگیری از رشد باكتری های مضر، سالم نگه می دارند.


به گزارش رژیم آسان به نقل از ایسنا، فلور روده انسان حاوی انواع مختلفی از باكتری ها است؛ خیلی از این باكتری ها برای گوارش بهینه غذا مفیدند. دسته ای از این باكتری ها كه به باكتری های پروبیوتیك معروف هستند علاوه بر كمك به گوارش، مولكول های پیچیده و تركیباتی مانند ویتامین ها و و آنتی بیوتیك های مختلف را تولید می كنند كه برای بدن مفید هستند. منبع باكتری های پروبیوتیك، لبنیات و میوه ها هستند.
اداره غذا و كشاورزی سازمان ملل متحد (FAD) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) پروبیوتیك را اینگونه معرفی می كنند؛"پروبیوتی كها میكروارگانیسم های زنده ای هستند كه مصرف كافی آنها سبب نمایان شدن اثرات سلامت بخش در بدن میزبان می شود. بر این اساس باكتری های پروبیوتیك موجود در محصولات خوراكی نه تنها باید دارای مشخصه های عملكردی و سودمند برای سلامتی انسان باشند، بلكه باید از قابلیت ماندگاری در دستگاه گوارش هم برخوردار باشند. این خاصیت ها شامل رشد و بقای ارگانیسم ها در روند تولید محصول نگهداری و سپس مصرف و حین انتقال از معده به روده است.
پروبیوتیك ها بر تعادل باكتری های مفید و مضر روده تاثیر می گذارند و این تعادل را به نفع افزایش جمعیت باكتری های مفید تغییر می دهند. در حقیقت پروبیوتیك ها از همین طریق اثرات سلامت بخش را در بدن انسان القا می كنند. دوز پروبیوتیك مصرف شده عامل مهمی است كه بر تراكم میكروارگانیسم های موجود در بخش های مختلف دستگاه گوارش تاثیر می گذارد. پروبیوتیك ها همین طور قادرند اختلالات روده سپس درمان آنتی بیوتیكی را به حداقل برسانند.
امروزه بررسی های مفصل و ثبت شده ای در حال انجام می باشد كه تاثیرات ویژه پروبیوتیك ها را مانند تخفیف بیماری های تورم مزمن روده، پیشگیری و درمان بیماری های اسهال و عفونت های دستگاه ادراری و تناسلی و گروهی از آلرژی ها و سندروم روده تحریك پذیر و التهاب مزمن روده ای را شامل می شود. پروبیوتیك ها نه فقط در غذای انسان كه امروزه در غذای طیور صنعتی باز به فراوانی مورد استفاده قرار می گیرند.
پروبیوتیك ها به دو صورت مصرف می شوند؛ یكی به صورت مكمل های غذایی به اشكال پودر، شربت یا قرص و دیگری به صورت مواد غذایی غنی شده با پروبیوتیك ها. برای مثال اگر در تولید هرگونه فرآورده لبنی تخمیری همچون ماست از باكتری های پروبیوتیك استفاده شود، محصول حاصل را پروبیوتیك می نامند.
چند نكته جالب از پروبیوتیك ها:
وزن كل پروبیوتیك های بدن انسان از وزن مغز بیشتر است و تعداد پروبیوتیك های موجود در بدن در مقایسه با تعداد كل سلول های بدن بیشتر است.
پروبیوتیك ها با وجود تصورات عامه، فقط در روده ها حضور ندارند بلكه پروبیوتیك ها در خیلی از نقاط و اعضای بدن مانند گوش، بینی، ریه ها و... حضور دارند.
آپاندیس باز مركز تجمع پروبیوتیك های مهم و مفید می باشد.
پروبیوتیك ها با تومورها و سرطان ها، سرماخوردگی و یبوست مبارزه می كنند.
با زایمان طبیعی نخستین دوز پروبیوتیكی وارد بدن ما می شود. با عبور از كانال زایمان انواعی از سویه های پروبیوتیكی به بدن می رسد. پس از زایمان، مصرف شیر مادر مقدار زیادتری از پروبیوتیك را وارد بدن شیرخوار می كند. در واقع آغوز حاوی ۴۰ درصد پروبیوتیك است.
منافع مصرف پروبیوتیك ها:
كاهش مقاومت لاكتوز: چونكه (LAB) موجب تبدیل لاكتوز به اسید لاكتیك می شود.
پیشگیری از سرطان كولون، روده باریك، كبد و پستان
كاهش كلسترول خون و میزان جذب آن از روده (با تجزیه صفرا در روده)
كاهش فشار خون
بهبود و تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از عفونت ها، درمان و جلوگیری از اسهال حاد
كاهش التهاب روده ای و كاهش آلرژی غذایی و یا اگزما در كودكان
بهبود جذب مواد معدنی و ویتامین ها و بهبود علائم نشانگان روده تحریك پذیر و كولیت (ورم مخاط روده بزرگ)
بنابر اعلام معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، پیشگیری از رشد و تكثیر باكتری های مضر و درمان و جلوگیری از عفونت های مخمری مهبل، اسهال در رابطه با مصرف آنتی بیوتیك ها، آفت دهان، پوسیدگی دندان ها و ورم مهبل (واژینیت)، عفونت های قارچی، برفك، بهبود عمل گوارش و جذب مواد غذایی و كمك به ساخت ویتامین های گروه B و K.
هم اكنون فرآورده های پروبیوتیكی مختلفی در جهان تولید و عرضه می شوند؛ انواع نوشیدنی های پروبیوتیك و شیر، انواع پنیر، دوغ و ماست نوشیدنی، ماست سفت یا همزده، بستنی، خامه ترش، شیر بدون چربی و نوشیدنی های به دست آمده از دوغ و كره همچون این محصولات هستند.
ماست یكی از محصولاتی است كه بعنوان یك فرآورده پروبیوتیك بالقوه توجه زیادی را به خود جلب كرده است. مكمل های پروبیوتیك بر كاركرد سیستم ایمنی، بهبود سرطان، اسهال ناشی از آنتی بیوتیك، اسهال مسافرتی، آلرژی ها، عدم تحمل لاكتوز، بهبود فشار خون، كلسترول افزایش یافته خون و تولید ویتامین در بدن اثر مثبت می گذارند.
پروبیوتیك ها می توانند در درمان سندروم روده تحریك پذیر مفید باشند و مصرف روزانه حداقل ۱۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون باكتری برای دستیابی به نتایج بهتر سفارش شده است.



1398/01/29
14:23:00
5.0 / 5
87
تگهای خبر: بیمار , بیماری , تولید , چرب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
رژیم آسان - easy Diet
easydiet.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رژیم آسان محفوظ است

رژیم آسان

رژیم غذایی لاغری آسان