گزارش رژیم آسان به نقل از مهر؛

تبعات گرانی لبنیات بر سلامت مردم

تبعات گرانی لبنیات بر سلامت مردم به گزارش رژیم آسان گران شدن قیمت مواد لبنی به خصوصی شیر و ماست بعنوان بخش اصلی نیاز غذایی جامعه، تبعات ناگواری برای سلامت مردم دارد.


به گزارش رژیم آسان به نقل از مهر، لبنیات بعنوان بخش مهمی از نیاز غذایی جامعه، نقش بسزایی در وضعیت سلامت مردم دارد. بطوریكه عدم مصرف لبنیات، ارتباط مستقیم با بروز انواع بیماری های خطرناك دارد. سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس، با اشاره به اینكه نوسانات شدید بازار لبنیات و گوشت نتیجه عدم توزیع ناعادلانه است، اظهار داشت: مردم مجبورند، سفره شان را از مواد لبنی و پروتئینی خالی كنند و این امر درآینده هزینه های سنگینی در حوزه سلامت به ما تحمیل خواهد نمود. وی افزود: تحمیل هزینه های سنگین درمانی پیامد منفی حذف لبنیات از سفره مردم بخصوص دهك های پایین جامعه است و این در شرایطی است كه دولت نباید اجازه دهد محصولات لبنی و گوشتی كه نقش بسزایی در افزایش سرانه سلامت جامعه دارند، از سفره مردم حذف شود. این نماینده مجلس با اشاره به اینكه كسری گوشت و لبنیات در كشور نداریم، یادآورشد: كاهش سرانه سلامت جامعه با گرانی هفتگی لبنیات در راه می باشد. حبیب الله نیكزادی پناه عضو كمیسیون كشاورزی مجلس با اشاره به اینكه نرخ گوشت و لبنیات كلاف سردرگم برای اقشاركم درآمد جامعه است، اظهار داشت: شیوع بیماری های غیرواگیر با خروج لبنیات از سفره مردم محتمل است. وی با عنوان این مطلب كه سزاوار نیست با دست خودمان سفره مردم خالی از لبنیات و گوشت شود، اضافه كرد: نرخ گوشت و لبنیات تبدیل به كلاف سردرگمی شده است كه بیشتر از هر موضوعی، سلامت شهروندان را تهدید می كند. مصرف محصولات لبنی به خصوص شیر و ماست، بعنوان مهم ترین ماده غذایی مورد نیاز بدن، از اهمیت بالایی در ارتقاء سلامت مردم برخودار است كه حذف لبنیات از برنامه غذایی روزانه، تبعات ناگواری به دنبال دارد. شاید یكی از طریق های كنترل بیماری های غیرواگیر، استفاده از مواد غذایی سالم می باشد كه حاوی انواع ویتامین ها و پروتئین های مورد نیاز بدن هستند. در این بین، خوردن روزانه یك لیوان شیر و همینطور سایر مواد لبنی، می تواند قوای جسمانی فرد را در مقابله با انواع بیماری ها، تا حدود زیادی مقاوم سازد. بدن انسان همیشه حالت دوگانه ای درباره استخوان ها دارد، و در واقع همزمان با تجزیه استخوان ها، استخوان سازی می كند. تا سن ۳۰ سالگی، استخوان سازی خیلی سریع تر از تجزیه استخوان ها پیش می رود، اما پس از ۳۰ سالگی، این روند معكوس می شود، و تجزیه استخوان ها بر استخوان سازی غلبه می كند. بهترین راه برای تقویت اسكلت بدن، استفاده از كلسیم است و لبنیات یكی از بهترین منابع كلسیمی به شمار می روند، چون بدن انسان كلسیم را از راه مصرف لبنیات بهتر از روش های دیگر جذب می كند. به همین خاطر وقتی كه استفاده از محصولات لبنی را حذف می كنید، باید بدانید كه بدن تان را در وضعیت مبتلا شدن به پوكی استخوان قرار می دهید و حتی احتمال شكستگی های استخوانی را افزایش می دهید. طبق نتایج یك مطالعه جدید مصرف بیشتر از دو وعده ماست در هفته ریسك مبتلا شدن به بیماری قلبی یا سكته را می كاهد. كارشناسان تغذیه عنوان می كنند ماست كه از راه تخمیر باكتریایی شیر تولید می شود، می تواند منبع مواد مغذی مهمی نظیر پروتئین باشد. فشارخون بالا فاكتور پرخطر اصلی بیماری قلبی-عروقی است. آزمایشات بالینی قبلی تاثیرات مفید مصرف لبنیات را بر سلامت قلبی-عروقی اثبات نموده اند. نتایج تحقیقات نشان داده است كه صرف بلندمدت ماست ریسك مشكلات قلبی-عروقی را می كاهد كه ناشی از تاثیرات سودمند محصولات لبنی تخمیر شده است. در یك مطالعه خارجی، بر روی بیشتر از ۵۵ هزار زن ۳۰ تا ۵۵ سال مبتلا به فشارخون بالا و ۱۸ هزار مرد ۴۰ تا ۷۵ سال، مشخص گردیده كه مصرف بیشتر ماست با كاهش ۳۰ درصدی ریسك حمله قلبی در میان زنان و كاهش ۱۹ درصدی این ریسك در مردان مرتبط بوده است. یافته ها از آن حكایت می كند افرادی كه به صورت مرتب پنیر مصرف می كنند بیشتر از ۱۸ درصد كمتر احتمال دارد گرفتار بیماری های قلبی-عروقی شوند همینطور احتمال مبتلا شدن به سكته مغزی در آنان نسبت به افرادی كه میزان كمی پنیر مصرف می كنند ۱۰ درصد كمتر است. مصرف شیر و لبنیات تا حدود زیادی در جلوگیری از عارضه پوكی استخوان موثر است، بر مبنای نتایج مشاهدات علمی و تحقیقات دانشگاهی تجزیه و تحلیل آماری نشان داده است كه حدود 30 درصد از افراد مبتلا به پوكی استخوان كمتر از یك لیوان شیر یا ماست در هفته مصرف می كردند و بیشترین مصرف شیر و لبنیات در گروهی كه وضعیت استخوانی نرمال دارند می گنجد. پژوهشگران معتقدند مصرف شیر و لبنیات ارتباط مفهوم داری با وضعیت تراكم استخوانی بخصوص در بانوان پس از سن 50 سالگی داشته است، بطوریكه كمترین مصرف منظم شیر و لبنیات در گروه مبتلا به پوكی استخوان و بیشترین مصرف منظم شیر و لبنیات در گروه نرمال مشاهده شده است. بر مبنای نتایج حاصل اهمیت آموزش زنان خصوصاً در سنین پیش از یائسگی جهت استفاده روزانه و منظم از لبنیات در جهت جلوگیری از پوكی استخوان لازم و ضروری به نظر می آید. به قول پزشكان، می توان با مصرف كلسیم، ویتامین D، لبنیات، فعالیت ورزشی، و عدم استفاده از سیگار، نوشابه های گازدار و نمك، از پوكی استخوان جلوگیری كرد. سفارش پزشكان به شهروندان این است كه بر مبنای الگوی بهینه مصرف لبنیات، استفاده از لبنیات را در برنامه غذایی داشته باشند و در این زمینه از شیر و ماست و لبنیات استاندارد استفاده كنند.

1397/11/30
14:16:49
5.0 / 5
26
تگهای خبر: آموزش , بیمار , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
رژیم آسان - easy Diet
easydiet.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رژیم آسان محفوظ است

رژیم آسان

رژیم غذایی لاغری آسان